logo.gif.23.

mgr inż. Krzysztof Sowa

Telewizja Dozorowa

 

 

Kamery telewizji dozorowej

 

 


Podstawowym elementem kamery decydującym o jakości obrazu jest przetwornik CCD, który przetwarza sygnał świetlny (obraz obiektu) na sygnał elektryczny. Dalej w skład kamery wchodzi szereg urządzeń elektronicznych, które dokonują obróbki sygnału elektrycznego. W kamerach cyfrowych sygnał elektryczny otrzymywany z przetwornika CCD jest zamieniany na postać cyfrową i dalej poddawany obróbce w procesorze sygnałowym. Dzięki temu pojawiają się nowe możliwości obróbki sygnału, do których zaliczyć można detekcję ruchu, BLC i elektroniczny zoom. Ponadto cyfrowa obróbka sygnału stwarza możliwość łatwego wprowadzania dodatkowych informacji do sygnału, np. data, opisy, menu ekranowe. Takie kamery charakteryzują się również lepszym kontrastem, często mają możliwość redukcji rozmycia jasnych punktów obrazu.

 

 

Parametry kamer

 

 

Czułość kamery określa jej zdolność widzenia przy słabym oświetleniu. Najczęściej jest podawana w luksach (lx) przy określonym otworze względnym przysłony obiektywu (F). Różni producenci stosują jednak różne warunki pomiarów i dlatego bardzo trudno porównywać różne kamery. W praktyce spotyka się następujące sposoby określania czułości kamery:
- czułość użytkowa, przy której osiąga się określony odstęp sygnału wizyjnego od szumów,
- czułość pełnego sygnału wizyjnego, przy której sygnał wizyjny osiąga wartość 1Vpp niezależnie od osiągniętego odstępu sygnał/szum,
- czułość -6dB, przy której amplituda części wizyjnej sygnału kamery osiąga wartość 0,35V niezależnie od osiągniętego odstępu sygnał/szum.

 

Rozdzielczość kamery określa zdolność rozróżniania drobnych szczegółów na ekranie. Jest podawana w liniach telewizyjnych. Rozdzielczość jest określana zarówno dla pionu, jak i dla poziomu. Rozdzielczość zależy od ilości pikseli przetwornika CCD, przy czym nie jest to zależność jednoznaczna. Rozdzielczość pozioma i pionowa są zawsze mniejsze niż odpowiednia ilość pikseli przetwornika.

Stosunek sygnał/szum (S/N) określa zdolność kamery do generacji obrazu dobrej jakości, pośrednio jest związany z czułością kamery.

 Rodzaje kamer

Podstawowym elementem każdej kamery jest przetwornik obrazowy CCD (Charge Coupled Device). Dzięki zastosowaniu tego typu przetworników współczesne kamery cechują się miniaturowymi gabarytami oraz brakiem zniekształceń geometrycznych. Wielkość zastosowanego przetwornika może być pierwszym kryterium podziału kamer:
- 2/3" to przetwornik o wymiarach 6,6 x 8,8mm (przekątna 11mm),
- 1/2" to przetwornik o wymiarach 4,8 x 6,4mm (przekątna 8mm),
- 1/3" to przetwornik o wymiarach 3,7 x 4,9mm (przekątna 6mm),
- 1/4" to przetwornik o wymiarach 2,7 x 3,6mm (przekątna 4mm).
Zapis ułamkowy pochodzi od dawniej stosowanych lamp analizujących. Liczba określała średnicę zewnętrzną lampy. Pole obrazowe lampy o średnicy 1" miało przekątną 16mm i właśnie ta wartość stanowi podstawę dalszych określeń.

Najnowsze przetworniki CCD mają coraz mniejsze rozmiary przy coraz lepszych parametrach. I tak czasy przetworników 2/3" już minęły, podobnie rzecz się ma z przetwornikami 1/2". Obecnie na rynku "panują" przetworniki 1/3" i coraz częściej pojawiają się 1/4". W nowoczesnych przetwornikach piksele są coraz mniejsze i dzięki temu jest możliwe ich znaczne zagęszczenie na małej powierzchni. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż do małych przetworników są potrzebne mniejsze obiektywy. Aczkolwiek zastosowany obiektyw większy, przez co osiąga się nawet lepszą jakość obrazu (zniekształcenia optyczne rosną wraz z oddalaniem się od osi optycznej obiektywu).

Pod względem czułości kamery można podzielić z grubsza na:
- kamery czarno-białe o standardowej czułości około 0,1 luksa,
- kamery czarno-białe o podwyższonej czułości nawet poniżej 0,01 luksa,
- kamery kolorowe o standardowej czułości około 4 luksów,
- kamery kolorowe o podwyższonej czułości poniżej 1 luksa.
Różnice w wynikach pomiarów kamer przy różnych definicjach mogą dochodzić nawet i do 100 razy. Niestety producenci bardzo często nie podają metody pomiaru, co poważnie dezorientuje w kwestii oceny. Najczęściej ten fakt wynika z chęci poszczególnych producentów do "prześcignięcia" firm konkurencyjnych. Na rynku spotyka się nawet tanie kamery, dla których producenci podają czułość 0,0001lx. Oczywiście nie precyzują sposobu określania tej czułości...

Przy uwzględnianiu czułości kamer należy pamiętać, że bardzo duże czułości kamer najczęściej w praktyce nie są potrzebne. Czasami nawet mogą być niewskazane, zwłaszcza przy silnym oświetleniu obserwowanych obiektów. W celu przybliżenia wymogów dotyczących czułości kamer poniżej podano przykładowe poziomy oświetlenia przy różnych źródłach światła:
- oświetlenie powierzchni ziemi przez księżyc w pełni w pogodną noc wynosi 0,1-0,2 luksa,
- oświetlenie uliczne zapewnia z reguły kilka luksów,
- pomieszczenie od zacienionej strony w środku dnia ma oświetlenie rzędu 300 luksów,
- oświetlenie słoneczne terenu na zewnątrz przy zachmurzonym niebie to około 5000 luksów.

Pod względem rozdzielczości kamery można podzielić na:
- kamery czarno-białe o małej rozdzielczości około 380 linii telewizyjnych,
- kamery czarno-białe o standardowej rozdzielczości około 470 linii telewizyjnych,
- kamery czarno-białe o podwyższonej rozdzielczości około 600 linii telewizyjnych,
- kamery kolorowe o małej rozdzielczości około 330 linii telewizyjnych,
- kamery kolorowe o standardowej rozdzielczości około 420 linii telewizyjnych,
- kamery kolorowe o podwyższonej rozdzielczości około 480 linii telewizyjnych.
Rozdzielczość pozioma i pionowa, jak już wspomniano, jest zawsze mniejsza niż odpowiednia ilość pikseli przetwornika. Jednak niektórzy producenci podają tylko ilość pikseli; najczęściej w celu ukrycia rzeczywistej rozdzielczości kamery.

Podczas planowania instalacji telewizji przemysłowej jednym z podstawowych problemów jest wybór między kamerami czarno-białymi i kolorowymi. Kamery czarno-białe są stosowane przede wszystkim przy słabym oświetleniu obserwowanych obiektów. Kamery takie odznaczają się dużą czułością oraz małą wrażliwością na kolor światła padającego na obiekty. Ich charakterystyka widmowa jest bardzo szeroka i znacznie wykracza poza widmo światła widzialnego (400 - 770nm). Jednym z praktycznych zastosowań tej właściwości kamer jest stosowanie niewidzialnego dla człowieka oświetlenia podczerwonego (zakres bliskiej podczerwieni 770 - 850nm) do oświetlania obserwowanej sceny. 

Wszędzie tam, gdzie potrzebne jest lepsze rozróżnianie osób i przedmiotów stosuje się kamery kolorowe. Obraz kolorowy dostarcza znacznie więcej informacji odróżniającej poszczególne obiekty od siebie. Kamery kolorowe wymagają jednakże, ze względu na mniejszą czułość, znacznie lepszych warunków oświetlenia. Kamery kolorowe mają zwykle nieco gorszą rozdzielczość niż czarno-białe. Pomimo tej gorszej rozdzielczości obraz wydaje się być ostry i czytelny dzięki dodatkowej informacji, jaką niesie ze sobą sygnał koloru. W kamerach kolorowych do przesyłania sygnału wizyjnego najczęściej jest wykorzystywany system PAL. W systemie PAL stosuje się fazowe kodowanie informacji o barwie obrazu. Sygnał niosący informacje o kolorze jest przesyłany na podnośnej 4,43MHz. Czasami do przesyłania sygnału wizyjnego z kamery kolorowej stosuje się system Y/C. Kamera taka ma dwa wyjścia wizyjne i wymaga dwóch przewodów do przesyłania sygnałów. Jeden przewód służy do transmisji luminancji (sygnał czarno-biały), drugi zaś chrominancji (sygnał koloru).

W ostatnim czasie coraz popularniejsze stają się kamery dzień/noc. Kamery takie łączą w sobie zalety kamer czarno-białych i kolorowych. Przy dobrym oświetleniu dają obraz kolorowy ze wszystkimi jego zaletami. Przy słabym oświetleniu, przy którym kamery kolorowe nie mogłyby już poprawnie pracować, przechodzą w tryb czarno-biały. Bardzo często kamery takie są dodatkowo wyposażane w promienniki podczerwieni, dzięki którym widzą w kompletnej ciemności. Stąd też dla takich kamer podaje się czułość 0lux. Oczywiście kamery dzień/noc bez wbudowanego promiennika podczerwieni mogą współpracować z zewnętrznymi promiennikami podczerwieni.

W zależności od budowy kamery można podzielić na:
- kamery typu BOX - stanowią najpopularniejszą grupę kamer;  mogą być stosowane wewnątrz pomieszczeń lub na zewnątrz (w odpowiedniej obudowie),
- kamery typu DOME - kamery w obudowie kopułowej przeznaczone do zastosowań wewnętrznych,
- kamery typu BULLET - kamery z obudowie walcowej, najczęściej przystosowane do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych, często z oświetleniem LED IR,
- mikrokamery, kamery płytkowe oraz kamery w czujkach PIR - przeznaczone do instalacji, w których wymagane jest zachowanie dyskrecji lub jest mało miejsca,
- kamery wandaloodporne - przeznaczone do miejsc, gdzie główny problem stanowi wandalizm (więzienia, magazyny, parkingi samochodowe),
- kamery zintegrowane z obiektywem „motor-zoom” i odbiornikiem telemetrycznym, dzięki czemu mogą sterować siłownikiem,
- kamery zintegrowane z głowicą szybkoobrotową - możliwość zdalnej regulacji położeniem kamery, parametrami obiektywu i kamery.


 Automatyczna przysłona i elektroniczna migawka

W celu uzyskania na wyjściu kamery dobrego obrazu należy odpowiednio dobrać dwa czynniki. Po pierwsze jest to czułość przetwornika obrazowego CCD. Po drugie jest to ilość światła padającego na przetwornik. O ilości światła padającego na przetwornik decyduje poziom oświetlenia obserwowanych obiektów oraz przysłona obiektywu. W praktyce jednak najczęściej mamy wpływ jedynie na czułość przetwornika oraz ustawienie przysłony.

Jeszcze niedawno czułość przetwornika była praktycznie stała. Jedynym czynnikiem umożliwiającym regulację "naświetlenia" była automatyczna przysłona (AI) obiektywu. Obiektywy musiały więc zapewniać bardzo duże zakresy regulacji przysłony. Zakres ten często zawierał się w granicach od F 1,4 do F 360. Jest to bardzo szeroki zakres, zważywszy na fakt, iż na przykład w fotografii stosuje się przysłonę do F 22. Tak znaczne zamykanie otworu przysłony wymagało znacznej precyzji mechanizmów regulujących, ponadto prowadziło do różnych zniekształceń obrazu.

W praktyce występują dwa sposoby sterowania automatyczną przysłoną. W systemie AI Video przysłona w obiektywie jest sterowana sygnałem wizyjnym. W systemie AI DC obiektyw jest sterowany sygnałem stałym. Kamera posiada wyjście sygnału bezpośrednio sterującego silnikiem obiektywu, który otwiera i zamyka przysłonę. W przypadku obiektywu z AI DC w kamerze znajduje się potencjometr LEVEL służący do regulacji poziomu sygnału sterującego. Obiektywy AI DC są tańsze, warto zatem sprawdzić, czy kamera posiada sterownik umożliwiający ich wykorzystanie.

Nowoczesne rozwiązania przetworników CCD są wyposażone w elektroniczną regulację czułości. Polega ona na tym, iż element reaguje na światło tylko przez ściśle określony czas. Stąd też - przez analogię do aparatów fotograficznych - funkcję tę nazywa się elektroniczną migawką (Electronic Shutter). Podczas powstawania kolejnych obrazów kamera reaguje na światło tylko przez pewien - ściśle określony - czas wyznaczany przez impulsy znieczulające. Uzyskiwana w praktyce zmiana czułości zawiera się w granicach od 1 (pełna czułość) do 1/2000. W przypadku pełnej czułości przetwornika CCD czas naświetlania kolejnego obrazu wynosi 1/50 sekundy (częstotliwość ramki obrazu telewizyjnego). Dla minimalnej czułości przetwornika czas ten skraca się do 1/100.000 sekundy. I te dane są najczęściej podawane przez producentów kamer. Takie zmiany czułości (czasów naświetlania) kamer telewizyjnych są zupełnie wystarczające do pracy przy niezbyt dużych zmianach warunków oświetlenia (np. wewnątrz pomieszczeń). W przypadku automatycznej elektronicznej migawki AES (Automatic Electronic Shutter) czas otwarcia jest ustawiany automatycznie w zależności od ilości światła padającego na przetwornik; zmiana następuje w zakresie od 1,50s do 1/100000s. I chociaż sama elektroniczna migawka nie zawsze wystarcza przy bardzo dużych wahaniach oświetlenia (np. na zewnątrz), to jednak prowadzi do znacznego zmniejszenia wymagań stawianych obiektywom z automatyczną przysłoną. 

Inne funkcje

W kamerach wyższej klasy występują dodatkowe możliwości regulacji niektórych parametrów. Umożliwiają one na dopasowanie się do trudnych warunków otoczenia, dzięki czemu można uzyskać dobry obraz. Proste, kompaktowe kamery bez możliwości jakichkolwiek regulacji, są przydatne w otoczeniu o małej zmienności oświetlenia i małej głębi ostrości.

Automatyczna regulacja wzmocnienia AGC (Automatic Gain Control) utrzymuje stały poziom sygnału wyjściowego zwiększając tym samym odstęp sygnał/szum. Przy stosowaniu tej funkcji obraz jest bardziej wyraźny, lecz traci na naturalności. W normalnych warunkach AGC powinna być włączona, takie rozwiązanie powoduje automatyczne dobieranie optymalnej czułości kamery.

Układ BLC (Back Light Compensation) służy do kompensacji światła padającego z tyłu. Kompensacja powinna eliminować lub osłabiać zjawisko, jakie powstaje przy silnym świetle padającym z tyłu obserwowanego obiektu. W takim przypadku obserwowany obiekt jest zwykle słabo widoczny w stosunku do reszty obrazu (zacieniony). Funkcja BLC ustawia optymalną jakość obrazu obiektu znajdującego się na pierwszym planie nawet kosztem jakości obrazu tła.

Automatyczny balans bieli AWB (Automatic White Balance) zapewnia otrzymanie naturalnego obrazu (eliminacja przebarwień) przy różnych rodzajach oświetlenia.

W wielu systemach występuje konieczność zsynchronizowania sygnałów ze wszystkich kamer. Dlatego też część kamer ma możliwość przełączania między synchronizacją wewnętrzną INT i synchronizacją z częstotliwością sieci zasilającej LL (Line Lock). W przypadku synchronizacji kamery z siecią zasilającą (LL) istnieje możliwość regulacji fazy sygnału potencjometrem V PHASE.

Zasilanie kamer

W przypadku rozległych systemów telewizji przemysłowej z dużą ilością kamer ich zasilanie może stać się bardzo poważnym problemem. Najczęściej kamery zasilane są napięciem stałym 12V, napięciem zmiennym 24V (lub 230V) oraz po kablu współosiowym.

Zasilanie napięciem stałym 12V jest stosowane najczęściej w przypadku systemów stacjonarnych, zasilanych z układów buforowych. Stosuje się je również w przypadku systemów samochodowych zasilanych z akumulatora. Wadą zasilania stałoprądowego jest konieczność zapewnienia określonej wartości napięcia, co z kolei wymaga stosowania przewodów o dużych przekrojach (ze względu na straty omowe). Następną poważną wadą takiego sposobu zasilania jest galwaniczne połączenie minusa zasilania z masą obwodów wizyjnych, co może powodować bardzo trudne do usunięcia zakłócenia (w przypadku powstania pętli prądowych).

Obecnie większość producentów wycofuje się z zasilania stałoprądowego przechodząc na napięcie zmienne 230V (czasami 24V). W systemach zasilanych prądem zmiennym istnieje możliwość synchronizacji pracy kamer z częstotliwością sieci zasilającej, co umożliwia usprawnienie i obniżenie ceny urządzeń komutujących. Ponadto zasilanie zmiennoprądowe stwarza niewielkie wymagania dotyczące stabilności napięcia zasilającego. W systemach takich występuje również galwaniczna separacja obwodów wizyjnych i zasilających, co istotnie redukuje problemy z zakłóceniami. Przewagą zasilania 24V nad 230V jest fakt zapewniania bezpieczeństwa pracy monterów oraz bezpieczeństwa pracy systemu w trudnych warunkach atmosferycznych i środowiskowych.

Nowoczesnym rozwiązaniem jest zasilanie kamer wraz z towarzyszącymi urządzeniami po kablu współosiowym. Przez kabel wizyjny mogą być przesyłane - oprócz napięcia zasilającego - również wszystkie sygnały sterujące z punktu odbioru do głowicy obrotowo-uchylnej i obiektywu z zoomem. Rozwiązanie takie może jednak stwarzać pewne problemy w przypadku konieczności sterowania wieloma urządzeniami.

Obudowy ochronne kamer

Kamery mogą pracować w zakresie temperatur od -10 do 50° C przy wilgotności powietrza do 90% (bez narażania na kontakt z wodą). Jeśli te warunki nie są spełnione w miejscu pracy kamery, to należy stosować odpowiednie obudowy ochronne. Mają one za zadanie utrzymanie określonych przez producenta warunków pracy kamery i obiektywu. Bardzo ważne dla prawidłowej pracy kamery jest ochrona przed  wykraplaniem się pary wodnej na obiektywie (punkt rosy). Obudowy takie są również niezbędnym wyposażeniem, gdy kamery pracują w pomieszczeniach o bardzo dużym zapyleniu. Spotyka się również obudowy chłodzone przeznaczone do pracy w wysokich temperaturach. Obudowa może zapewniać ochronę przed kradzieżą i zniszczeniem (wandaloodporne). Ważnym aspektem jest oczywiście możliwość łatwego dostępu do kamery i obiektywu w celach konserwacyjnych.  

 

 

W praktyce najczęściej stosuje się obudowy hermetyczne wyposażone w układy ogrzewania sterowane termostatem. Obudowy mogą posiadać informację o zgodności z normą IP. Norma IP mówi o odporności na przenikanie ciał stałych (pierwsza liczba) oraz szczelności na wodę (druga liczba). IP 65 lub IP66 oznacza odporność na zapylenie i częściowe zabezpieczenie przed wpływem wody. W przypadku dużej wilgotności należy stosować obudowy IP67. IP68 oznacza, że taka obudowa może pracować ciągle pod wodą.

 

 

 

 

Obiektywy CCTV


Obiektyw jest urządzeniem optycznym służącym do projekcji obrazu z obserwowanej sceny na powierzchnię światłoczułą przetwornika obrazu. Jest to jeden z najważniejszych elementów kamery. Od jego parametrów zależy jakość otrzymywanego obrazu. 

Obiektyw CCTV

 Parametry obiektywów

Ogniskowa obiektywu jest odległością od środka optycznego obiektywu, w jakiej powstaje obraz obiektu znajdującego się w nieskończoności. Ogniskowa obiektywu jest podawana zwykle w milimetrach. Wartość ogniskowej określa (dla danego przetwornika CCD) kąt widzenia obiektywu. Zależność między ogniskową i kątem widzenia jest odwrotnie proporcjonalne.

Przysłona to mechanizm regulacji otworu względnego (apertury) zmieniający ilość światła przechodzącego przez obiektyw. Wartość przysłony obiektywu określa wprowadzane przez obiektyw zmniejszenie natężenia światła na powierzchni przetwornika obrazowego. Natężenie światła padającego na przetwornik jest proporcjonalne do stosunku powierzchni otworu przysłony do powierzchni rzutowanego obrazu.

Z techniki fotograficznej przyjęto sposób określania przysłony w skali F (liczba aperturowa). Skala ta jest tworzona przez szereg liczb określających stosunek efektywnej średnicy otworu przysłony do ogniskowej, gdy natężenie światła padającego na przetwornik dla sąsiednich liczb szeregu pozostaje w stałym stosunku 1:2 lub 2:1 w zależności od kierunku zmiany na skali F. Na szereg F składają się liczby 1; 1,4; 2; 2,8; 4; 5,6; 8; 11; 16; 22; 32; 45; 64; 90; 128; 256 itd. Im wyższa liczba w skali F, tym mniej światła przepuszcza obiektyw. Dla każdego obiektywu są podawane dwie liczby określające największy otwór (najczęściej F 1,2 do 1,8) i najmniejszy otwór przysłony (nawet do F 360). Czasami zamiast drugiej wartości jest stosowane określenie "closed" oznaczające, że otwór przysłony można zmniejszyć do zera. Obiektyw w takim stanie w ogóle nie przepuszcza światła (jest zamknięty), zaś liczba według skali F rośnie w takim przypadku do nieskończoności.

Ilość przepuszczanego światła w zależności od F

F

Przepuszczane  światło

1,0

100%

1,4

50%

2,0

25%

2,8

12,5%

4,0

6,25%

5,6

3,13%

8,0

1,6%

16

0,8%

32

0,4%

Niektórzy producenci posługują się czasami skalą T (liczba transmisyjne obiektywu) w celu określenia rzeczywistej zdolności przepuszczania światła przez obiektyw. O ile dwa obiektywy różnych producentów mogą przy tej samej przysłonie według skali F dawać różne jasności obrazu, to obiektywy o jednakowym T zawsze dają taką samą jasność. Skala ta bowiem uwzględnia wpływ wielu czynników na jasność otrzymywanego obrazu, w tym np. wpływ gatunku szkła na przepuszczanie światła. Chociaż skala T zapewnia bezwzględną ocenę jakości obiektywu, to jednak nie jest zbyt popularna.

Głębia ostrości jest zakresem odległości od obiektywu, w którym obraz obserwowanych obiektów jest ostry. Głębię ostrości określa wiele czynników. Jednakże można stwierdzić, iż rośnie ona wraz ze wzrostem wartości F (a zatem zmniejszaniem się otworu przysłony obiektywu). Na ogół również głębia ostrości obiektywów o małej ogniskowej jest większa niż obiektywów o dużej ogniskowej.

W praktyce dąży się do uzyskania głębi ostrości "do nieskończoności". Oznacza to, że wszystkie obiekty znajdujące się dalej niż określona odległość minimalna są widziane ostro. Przy dużej głębi ostrości obraz obserwowanego przedmiotu jest ostry w szerokim zakresie zmian położenia pokrętła ostrości w obiektywie. W obiektywach z automatyczną przysłoną głębia ostrości zmienia się wraz ze zmianą przysłony. Może to doprowadzić do utraty ostrości przy mniejszym oświetleniu, bowiem wówczas następuje zwiększanie otworu przysłony i wynikające stąd zmniejszenie głębi ostrości. Chcąc uzyskać dużą głębię ostrości dobrze należy dobrze oświetlać obserwowane obiekty.

Rozmiar obiektywu decyduje o wielkości obrazu wytwarzanego przez obiektyw. Określa się go, podobnie jak format przetwornika obrazowego, w calach. W praktyce zamiast rzeczywistej średnicy określa się format największego przetwornika, z którym dany obiektyw może współpracować. Oczywiście obiektywy o większym formacie mogą współpracować z mniejszymi przetwornikami. Takie rozwiązanie jest nawet korzystne ze względu na mniejsze zniekształcenia optyczne obrazu powodowane niedoskonałością optyki. Z reguły bowiem zniekształcenia takie rosną wraz z oddalaniem się od środka obrazu.

Obecnie stosuje się mocowania obiektywu typu CS i C. Należy jednak podkreślić, iż w obu typach mocowania gwint obiektywu jest jednakowy. W nowoczesnych kamerach stosuje się najczęściej mocowanie typu CS, przy którym odległość podstawy obiektywu od przetwornika wynosi 12,5mm. W przypadku obiektywów z mocowaniem typu C odległość między podstawą obiektywu a przetwornikiem wynosi 17,526mm. Należy zatem pamiętać, że obiektywy z mocowaniem typu C mogą być stosowane do kamer z mocowaniem typu CS pod warunkiem zastosowania pierścienia dystansowego grubości 5mm. Odwrotnie stosować obiektywów jednak nie można, bowiem nie jest możliwe głębsze wkręcenie obiektywu CS do kamery z mocowaniem C. 

Rodzaje obiektywów

Obiektywy można generalnie podzielić według następujących kryteriów:
- kąt widzenia (szerokokątne, standardowe i wąskokątne),
- rodzaj przysłony (bez przysłony, z przysłoną ręczną i z przysłoną automatyczną),
- rodzaj ogniskowej (stała, zmieniana ręcznie i zmieniana zdalnie).
Przy zastosowaniu w kamerze określonego typu przetwornika kąt widzenia kamery będzie zależał oczywiście od ogniskowej obiektywu. Zasadą jest, że kąt widzenia kamery maleje wraz ze wzrostem ogniskowej.

Kąt widzenia 

Ponieważ kąt widzenia 30 stopni w płaszczyźnie poziomej odpowiada w przybliżeniu kątowi widzenia oka ludzkiego, stąd też jest on nazywany kątem naturalnym (standardowym). Taki kąt widzenia osiąga się przy ogniskowej obiektywu równej formatowi przetwornika kamery. I tak dla przetwornika 1/3" obiektyw zapewniający naturalny kąt widzenia powinien mieć ogniskową 8mm. Obiektywy o ogniskowych znacznie mniejszych od formatu zastosowanego w kamerze przetwornika są uważane za szerokokątne. Obiektywy o ogniskowych znacznie większych od formatu przetwornika są uważane za wąskokątne. Obiektywy o bardzo małym kątach widzenia są nazywane teleobiektywami.

Rodzaj przysłony

Najtańsze obiektywy przeznaczone do pracy z kamerami wyposażonymi w układ elektronicznej migawki czasami nie mają wbudowanej przysłony (no iris). Oznacza to oczywiście, że w takim obiektywie nie ma możliwości regulacji otworu przysłony.

Przysłona obiektywu może być regulowana ręcznie (manual iris) lub też automatycznie (auto iris) dostosowywać się do zmiennych warunków oświetlenia. Obiektywy z ręcznie regulowaną przysłoną należy stosować w pomieszczeniach zamkniętych, gdzie warunki oświetlenia są względnie stałe. Regulacja polega na jednorazowym ustawieniu pierścienia lub dźwigni przysłony. Obiektywy z automatyczną przysłoną należy stosować wszędzie tam, gdzie zakres zmian oświetlenia jest bardzo duży. Takie warunki występują na zewnątrz, gdzie kamera musi pracować zarówno w letni słoneczny dzień, jak też i w nocy przy słabym sztucznym oświetleniu. 

Obecnie produkuje się dwie wersje obiektywów z przysłoną automatyczną. Pierwszą stanowią obiektywy sterowane sygnałem wizyjnym VIDEO. Obiektywy takie mają wbudowane układy detekcji poziomu sygnału wizyjnego, które wypracowują sygnał sterujący mechanizmem regulacji przysłony. Obiektywy sterowane prądem stałym DC zawierają jedynie układ sterujący przysłoną. Sygnał potrzebny do sterowania przysłona jest wypracowywany w kamerze. Obiektywy DC są tańsze, lecz można je stosować tylko do odpowiednich kamer, coraz popularniejszych na rynku.

Obiektywy sterowane sygnałem wizyjnym mają z reguły dwa elementy regulacyjne. Potencjometr opisywany jako LEVEL służy do regulacji poziomu jasności , który powinien być automatycznie utrzymywany przez obiektyw. Przy stałym poziomie oświetlenia zmiana położenia potencjometru LEVEL w kierunku HIGH powoduje zwiększenie otworu przysłony i rozjaśnienie obrazu. Zmiana w kierunku LOW powoduje zmniejszenie otworu przysłony. Potencjometr ALC służy do zmiany szybkości reakcji układów automatyki jasności na zmiany oświetlenia. Regulacja w kierunku PEAK powoduje zwiększenie szybkości reakcji układów automatyki na zmiany oświetlenia. Regulacja w kierunku AVERAGE powoduje zmniejszenie szybkości reakcji. Niektóre obiektywy są wyposażone w jeszcze potencjometr GAIN służący do regulacji wzmocnienia sygnału sprzężenia zwrotnego w układzie kamera - obiektyw. Za pomocą tego potencjometru można zmniejszać wzmocnienie w przypadku występowania oscylacji przysłony przy wysokim poziomie oświetlenia. Oscylacje takie mogą się pojawiać w przypadku rownoczesnej pracy elektronicznej migawki i automatycznej przysłony.

Kamery przystosowane do współpracy z obiektywami sterowanymi prądem stałym DC są wyposażane w potencjometry LEVEL i ALC spełniającymi analogiczne funkcje, jak w przypadku obiektywów sterowanych sygnałem wizyjnym. Tańsze kamery przystosowane do współpracy z obiektywami DC mogą zawierać tylko jedną z tych regulacji.

Nowoczesne kamery mają często wbudowany układ elektronicznej migawki (automatic electronic shutter ) zapewniający stałą jasność obrazu w szerokim zakresie zmian oświetlenia. Dzięki temu mogą one współpracować z obiektywami z ręcznie regulowaną przysłoną. Jednak takie rozwiązanie może spowodować pewne problemy z głębią ostrości. Należy pamiętać bowiem, że ustawienie dużego otworu przysłony w słabych warunkach oświetlenia obserwowanych obiektów zmniejsza głębię ostrości. Jeżeli jednak poziom natężenia światła znacznie wzrośnie, to głębia ostrości nadal będzie mała.

Rodzaj ogniskowej

W ściśle określonych i niezmiennych w czasie warunkach pracy stosuje się - ze względów ekonomicznych - obiektywy ze stałą ogniskową. Znając format przetwornika, odległość od obserwowanego przedmiotu oraz jego rozmiary można określić ogniskową obiektywu z następującej zależności:
h/H=f/L
gdzie:
f - ogniskowa obiektywu,
L - odległość do obiektu,
H - wysokość obiektu,
h - wysokość przetwornika CCD.
Przy czym wysokości przetwornika CCD kształtują się następująco: 
przetwornik 1” - wysokość 9,525mm, 2/3” - 6,6mm, 1/2” - 4,8mm, 1/3“ - 3,6mm.
Analogiczne obliczenia można przeprowadzić dla szerokości obiektu i szerokości przetwornika CCD.

W praktyce doboru obiektywu dokonuje się  za pomocą specjalnych kalkulatorów, gotowych wykresów lub specjalnej lunetki pomiarowej zwanej "view finder". Kalkulatory są budowane z dwóch współosiowych kół, gdzie po wybraniu odległości do obiektu i wielkości obiektu oraz formatu przetwornika można odczytać wartość wymaganej ogniskowej. Podobnie dobór ogniskowej na podstawie wykresów sprowadza się do odczytania wartości ogniskowej w zależności od szerokości lub wysokości obserwowanego obiektu, odległości od obiektu oraz od formatu przetwornika.

Gdy wielkość obserwowanej sceny zmienia się lub też nie możemy na początku pracy systemu dokładnie określić na obserwacji czego nam najbardziej zależy, wskazane jest zastosowanie obiektywu ze zmienną ogniskową (zoom). I chociaż obiektywy takie są droższe od obiektywów ze stałą ogniskową, to umożliwiają optymalny dobór pola widzenia kamery dzięki płynnie zmienianej ogniskowej. Ponadto takie rozwiązanie umożliwia - po pewnym czasie działania systemu - zmianę (zawężenie lub poszerzenie) pola obserwacji.

W obiektywach z ogniskową zmienianą zdalnie (motor zoom) proces jest realizowany za pomocą pulpitu sterowniczego i specjalnego mechanizmu wbudowanego w obiektyw. Obiektywy tego typu są wyposażone w mechanizmy regulacji ogniskowej i ostrości. Takie rozwiązania są stosowane w zasadzie tylko w przypadku kamer umieszczanych na głowicach obrotowo-uchylnych służących do obserwacji różnych, często ruchomych, obiektów.
   

Zintegrowane kamery szybkoobrotowe i głowice obrotowe


 Kamery szybkoobrotowe

Zintegrowane kamery szybkoobrotowe (zwane również punktami kamerowymi) umożliwiają zdalne sterowanie obrotem w poziomie i wychyleniem w pionie oraz funkcjami obiektywu (zoom, iris, focus). Dobierając punkt kamerowy należy zwrócić uwagę na nastpujące cechy: typ kamery (czarno-biała, kolorowa, dzień-noc), czułość, rozdzielczość, zakres zmian ogniskowej (zoom optyczny), miejsce zastosowania (na zewnątrz, wewnątrz) i sposób montażu, estetykę obudowy oraz szybkość i dokładność pozycjonowania kamery.

Kamera szybkoobrotowa
Kamera szybkoobrotowa z uchwytem

Punkty kamerowe znajdują szerokie zastosowanie, zwłaszcza w monitoringu wizyjnym miast. Zastosowanie zintegrowanych kamer szybkoobrotowych obniża koszty instalacji nawet o 20 - 30% w stosunku do konwencjonalnych zespołów złożonych kamery z obiektywem, obudowy, głowicy uchylno-obrotowej i odbiornika telemetrii.

Zintegrowane kamery szybkoobrotowe są oferowane w trzech podstawowych wykonaniach:
- kamery wewnętrzne do montażu w suficie podwieszanym,
- kamery wewnętrzne do zawieszenia pod sufitem lub na wysięgniku obok ściany,
- kamery zewnętrzne do montażu na wysięgniku mocowanym do ściany lub słupa.

Każdy punkt kamerowy jest wyposażony w części dolnej w 5-calową kopułę. Najczęściej stosuje się kopuły przezroczyste i przydymione. Punkty kamerowe przeznaczone do pracy na zewnątrz pomieszczeń są wyposażone w grzejnik i termostat. Jednak kamery te nie są odporne na zabrudzenia powierzchni kopuły, powodujące pogarszanie się obrazu oraz ekstremalne warunki atmosferyczne (temperatura, oblodzenie). Są też mało odporne na celowe uszkodzenia mechaniczne.

Zintegrowany punkt kamerowy składa się z kamery o dobrych parametrach wraz z wbudowanym obiektywem optycznym (najczęściej z zoomem), mechanizmu pozycjonującego pan/tilt oraz odbiornika telemetrycznego. Punkt kamerowy zajmuje stosunkowo mało miejsca i charakteryzuje się cichą pracą.

Kamera może obracać się o pełny kąt 360° ze regulowaną prędkością od 0,1°/s do 300°/s. Należy przy tym podkreślić, iż większość kamer może dokonywać wielokrotnego pełnego obrotu w płaszczyźnie. Wychylenie kamery w pionie może obejmować zakres od 0° do 90°. Kamery z zakresem do 180° posiadają funkcję "auto flip", która eliminuje odwrotne wyświetlanie obrazu na monitorze. Polega to na tym, że kamera wykonuje - podczas przechodzenia w trakcie ruchu pionowego przez najniższy punkt - obrót o 180°. Przy sterowaniu ręcznym kamer, prędkość pozioma i pionowa jest proporcjonalna do aktualnego ustawienia zoomu obiektywu kamery.

Kamery są wyposażane w obiektywy o zmiennej ogniskowej, najczęściej z zoomem optycznym od 16 do 23. Tylko najtańsze kamery mają obiektywy ze stała ogniskową. Ponadto kamery mają nawet 12-krotny zoom elektroniczny, co w efekcie daje bardzo duże współczynniki powiększenia obrazu. Kamery są wyposażane w układy automatycznego ustawiania ostrości, z możliwością ręcznego dostrajania.

W kamerach zintegrowanych można zaprogramować kilkadziesiąt pozycji programowych oraz nadać każdej zaprogramowanej pozycji nazwę. Dokładność ustawiania zaprogramowanych ujęć jest nie gorsza niż 1/2 stopnia. W oparciu o te pozycje, możliwe jest także zaprogramowanie kilku automatycznych tras nadzoru wizyjnego. Kolejność oraz czas obserwacji (wyświetlania na ekranie) poszczególnych  pozycji także podlega programowaniu. Dodatkowo użytkownik może programować trasy obserwacji poprzez ręczne "uczenie" kamery. Należy podkreślić, iż podczas programowania można zabronić kamerze dostępu do tak zwanych "stref prywatności". W takim przypadku obraz nie jest wyświetlany na monitorze (czarny ekran).

Punkty kamerowe są najczęściej zasilane zmiennym napięciem o wartości nominalnej 24Vac. Mają również wbudowane układy chroniące przed przepięciami elektrycznymi.

Zintegrowana kamera w głowicy szybkoobrotowej jest sterowana po kablu wizyjnym, przy wykorzystaniu interfejsów RS-422 (skrętka dwuparowa) i RS-485. Do najpopularniejszych protokołów sterowania należą: Vicon, Pelco, Philips, VCL, Sensormatic, Kalatel i Lilin.

Sterowanie kamerami, programowanie i realizowanie różnych funkcji (ujęcia programowe, trasy nadzoru, trasy obserwacji) odbywa się za pomocą klawiatur zewnętrznych. Klawiatury sterujące umożliwiają dodatkowo zaprogramowanie daty i czasu w kamerze (wyświetlane na ekranie monitora), nazw pozycji, obszarów i tras.

Sterownik z joystickiem 3D
Sterownik z joystickiem 3D

Głowice obrotowe

Pomimo rozpowszechnienia się punktów kamerowych stosowane są także klasyczne głowice obrotowe (pozycjonujące). Obecnie głowice pozycjonujące znajdują zastosowanie głównie w takich miejscach instalacji, w których kamery są narażone na silne zanieczyszczenia i trudne warunki pracy. Obudowy zewnętrzne umieszczane na głowicach pozycjonujących mogą być wyposażone w daszki przeciwsłoneczne, grzejniki, wentylatory, odmrażacze oraz wycieraczki i spryskiwacze.

Głowice zapewniające zmianę położenia kamery zarówno w poziomie, jak i w pionie są nazywane głowice pan/tilt. Dzięki tym możliwościom głowicy kamera może być przestawiana w określonym zakresie, co zapewnia obserwowanie na ekranie monitora interesującego fragmentu dozorowanego obszaru. Głowice tego typu są z reguły sterowane ręcznie za pomocą pulpitu zdalnej regulacji. Specjalne sterowniki umożliwiają ustawienie takiej głowicy w zaprogramowanej wcześniej pozycji, jeżeli wystąpi sygnał alarmowy.

Sercem głowicy obrotowej są z reguły dwa zespoły napędowe z silnikami umieszczone w jednej obudowie. Jeden z tych zespołów zapewnia ruch w płaszczyźnie poziomej, drugi w płaszczyźnie pionowej. Standardowe głowice obrotowe zapewniają ruch ze stałymi prędkościami (chociaż w przypadku części głowic prędkości te mogą być regulowane przez użytkownika). Prędkość głowicy w płaszczyźnie pionowej jest zwykle mniejsza niż w poziomej. Należy również podkreślić, iż wraz ze wzrostem ogniskowych stosuje się mniejsze prędkości głowicy.

Uproszczona wersja głowicy obrotowej zapewnia tylko obracanie w poziomie (scanner). W tym przypadku dosyć często stosuje się tylko sterowanie automatyczne zapewniające obracanie głowicy w zadanym zakresie. Możliwości tego typu głowic a zatem i zakres ich zastosowań są jednak ograniczone.                                   

 Autor: Aleksy Kordiukiewicz



Systemy Alarmowe

Telewizja Dozorowa

Systemy Przeciwpożarowe

Kontrola Dostępu - RCP

Domofony i Videodomofony

Przykładowe Rozwiązania

Treść stopki